trefwoord

Zelfregulerend leren: de sleutel tot levenslang ontwikkelen

Zelfregulerend leren vormt de kern van effectief onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. Het gaat om het vermogen van leerlingen om zelfstandig hun leerproces te sturen, doelen te stellen, voortgang te monitoren en strategieën bij te stellen. In een wereld die voortdurend verandert, is deze vaardigheid essentiëler dan ooit.

De kracht van zelfregulerend leren ligt in de autonomie die het leerlingen geeft. Zij worden niet langer passieve ontvangers van kennis, maar actieve architecten van hun eigen ontwikkeling. Deze transitie vraagt echter wel om bewuste begeleiding en de juiste randvoorwaarden.

Pieternel Dijkstra
Zelfregulerend leren
Het complete handboek dat uitgebreid ingaat op hoe docenten zelfregulerend leren kunnen stimuleren via effectieve leerstrategieën. Essentieel voor iedere onderwijsprofessional.
Boek bekijken
34,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

SPOTLIGHT: Pieternel Dijkstra

Als sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie combineert Dijkstra wetenschappelijke inzichten met praktische toepassingen. Haar expertise in leerstrategieën heeft talloze onderwijsprofessionals geïnspireerd. Meer over Pieternel Dijkstra

De fundamenten: van theorie naar praktijk

Zelfregulerend leren rust op drie pijlers: metacognitie (bewustzijn van je eigen denkprocessen), motivatie (de wil om te leren) en gedragsregulatie (het daadwerkelijk sturen van je leergedrag). Deze elementen werken samen als een fijngestemd mechanisme.

De theorie achter zelfregulerend leren is rijk en veelzijdig. Het trekt verbindingslijnen met gedragspsychologie, motivatietheorieën en cognitieve ontwikkeling. Fundamenteel is het inzicht dat leerlingen niet enkel kennis moeten vergaren, maar vooral moeten leren hoe ze leren.

C.J. Wiekens
Beïnvloeden en veranderen van gedrag
Een bestseller die zelfregulatie presenteert als cruciaal aspect van gedragsverandering. Het tweede deel van het boek is volledig gewijd aan hoe mensen hun eigen gedrag kunnen sturen.
Boek bekijken
49,50
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Mindsets op school
Peter de Roode
Dit artikel laat zien hoe growth mindset en zelfregulerend leren met elkaar verweven zijn. Het biedt concrete handvatten voor het veranderen van fixed naar growth mindsets in het onderwijs.

Auteurs die schrijven over 'zelfregulerend leren'

Praktische implementatie in het onderwijs

Het daadwerkelijk invoeren van zelfregulerend leren in de onderwijspraktijk vraagt meer dan goede bedoelingen. Het vereist een systematische aanpak waarbij docenten leerlingen stapsgewijs begeleiden naar meer autonomie. Formatief handelen speelt hierbij een cruciale rol.

Patrick Sins Jeroen Rozendaal
Samen bouwen aan zelfregulerend leren van leerlingen
Dit boek beschrijft uitgebreid wat zelfregulerend leren is, waarom het belangrijk is en hoe leraren dit effectief kunnen bevorderen. Een must-read voor iedereen die samen wil bouwen aan zelfstandige leerlingen.
Boek bekijken
39,95
Nog niet verschenen, verwacht op 12‑11‑2025
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Formatief assessment is onlosmakelijk verbonden met zelfregulerend leren. Dit artikel toont hoe leraren een lescultuur kunnen opbouwen waarin leerlingen zelf leren reflecteren op hun voortgang.

De rol van de docent: van kennisoverdrager naar leercoach

De transitie naar zelfregulerend leren vraagt een fundamentele heroriëntatie van de docentrol. Niet langer de alwetende expert die kennis overdraagt, maar de facilitator die leerlingen begeleidt in hun eigen ontdekkingstocht.

Ariena Verbaan Susan Potiek
De leercoach
Het ontwikkelen van zelfregulerend leren is het hoofddoel van de leercoach. Dit boek behandelt uitvoerig de leerstrategieën en metacognitieve vaardigheden die hiervoor nodig zijn.
Boek bekijken
34,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Zelfregulerend leren Zelfregulerend leren ontwikkel je niet in isolatie. Leerlingen hebben expliciete instructie nodig in leerstrategieën, gecombineerd met voldoende ruimte om deze strategieën zelfstandig toe te passen en te evalueren.

Blended learning en digitale ondersteuning

De digitale transformatie van het onderwijs biedt unieke kansen voor zelfregulerend leren. Online leeromgevingen maken het mogelijk om leerlingen meer controle te geven over tempo, plaats en methode van leren. Tegelijkertijd vragen deze omgevingen juist extra zelfregulatie van leerlingen.

SPOTLIGHT: Barend Last

Als voormalig leerkracht en onderwijsmaker is Last gespecialiseerd in blended learning en onderwijsinnovatie. Zijn werk kenmerkt zich door een kritische, wetenschappelijk onderbouwde blik op onderwijsvernieuwing. Meer over Barend Last
Barend Last
Blended learning in de praktijk
Een compleet hoofdstuk is gewijd aan zelfregulatie binnen blended learning. Last legt uit hoe docenten studenten kunnen ondersteunen bij het sturen van hun eigen digitale leerproces.
Boek bekijken
39,25
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Barend Last Derk Bransen
Dat doe je toch niet alleen?!
Een kritische reflectie op zelfregulerend leren die stelt dat het vaak te individualistisch wordt geïnterpreteerd. Het boek pleit voor meer aandacht voor de sociale dimensie van leren.
Boek bekijken
39,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Kritische perspectieven en nuancering

Hoewel zelfregulerend leren breed wordt omarmd, zijn er ook kritische kanttekeningen te plaatsen. Het gevaar bestaat dat we leerlingen te vroeg te veel autonomie geven, voordat zij de nodige vaardigheden hebben ontwikkeld. Ook kan een te sterke focus op individuele zelfregulatie de sociale dimensie van leren onderbelichten.

Leren is niet iets dat je alleen doet. De beste leerprocessen ontstaan in interactie met anderen, waarbij zelfsturing en co-regulatie hand in hand gaan. Uit: Dat doe je toch niet alleen?!
De Reflectieve Leraar
Peter de Roode
Reflectie vormt de kern van zelfregulerend leren. Dit artikel biedt een gedegen aanpak voor reflectie, gebaseerd op een uitgebreide vragenlijst voor leraren die hun eigen onderwijspraktijk willen verbeteren.

Zelfregulatie over de levensloop

Zelfregulerend leren beperkt zich niet tot het primair en voortgezet onderwijs. Ook in het hoger onderwijs en bij volwassenen blijft deze vaardigheid cruciaal. Sterker nog, naarmate mensen zelfstandiger moeten functioneren, wordt het vermogen tot zelfregulatie alleen maar belangrijker.

Pieternel Dijkstra
Effectiever studeren - Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
Voor studenten in het hoger onderwijs biedt dit boek veertien leerstrategieën die gericht zijn op het versterken van zelfregulerend leren. Een praktische gids voor effectiever studeren.
Boek bekijken
35,-
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Jeltsen Peeters
Zelfregulerend leren Hoe? Zo!
Een helder, praktijkgericht boek dat concreet laat zien hoe zelfregulerend leren in de onderwijspraktijk vorm krijgt. Vol met werkbare handvatten voor docenten.
Boek bekijken
29,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Innovatie en toekomstige ontwikkelingen

Het onderzoek naar zelfregulerend leren staat niet stil. Nieuwe inzichten uit de neurowetenschappen, combinaties met artificial intelligence en innovatieve onderwijsontwerpen bieden voortdurend nieuwe perspectieven. Belangrijker dan ooit is dat we niet blind varen op trends, maar kritisch blijven reflecteren op wat werkt en voor wie.

Sturen op resultaat -  Hoe je samen werkt aan de grootste ambities
Anton Vanhoucke
Innovatieve organisaties werken met zelfsturende teams die voortdurend leren en verbeteren. Dit artikel laat zien hoe principes van zelfregulerend leren ook buiten het onderwijs waardevol zijn.
Jouke Brouwer
Grip op leren in het VO
Dit boek laat zien hoe formatief handelen bijdraagt aan de ontwikkeling van zelfregulerend leren bij leerlingen in het voortgezet onderwijs. Een brug tussen theorie en alledaagse lespraktijk.
Boek bekijken
32,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Anton Vanhoucke: ‘Leidinggeven aan zelfsturende teams is veel relaxter’
Anton Vanhoucke
Dit artikel verbindt zelfsturing in teams met principes van leren en ontwikkeling. Het illustreert hoe zelfregulerend leren doorwerkt in organisatiecontexten en professionele ontwikkeling.

Van inzicht naar impact

Zelfregulerend leren is geen doel op zich, maar een middel om leerlingen voor te bereiden op een onzekere toekomst. In een samenleving waarin kennis razendsnel veroudert, is het vermogen om zelfstandig te blijven leren de meest waardevolle competentie die we jongeren kunnen meegeven.

De reis naar effectief zelfregulerend leren begint met het erkennen dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Leerlingen moeten de ruimte en begeleiding krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Docenten moeten worden ondersteund in hun nieuwe rol als leercoach. En onderwijsorganisaties moeten de randvoorwaarden creëren waarin dit allemaal kan gedijen.

De boeken en artikelen op deze pagina bieden samen een rijk pallet aan inzichten, van theoretische fundamenten tot praktische handvatten. Of je nu docent bent die aan de slag wil met zelfregulerend leren, schoolleider die de cultuur wil veranderen, of onderzoeker die dieper wil graven: hier vind je waardevolle perspectieven die je verder helpen. Want uiteindelijk gaat het erom dat we leerlingen uitrusten met de tools om hun eigen pad te bewandelen – zelfbewust, gemotiveerd en bekwaam.

Boeken over 'zelfregulerend leren' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'zelfregulerend leren'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden