trefwoord

Communicatiemanagement: Strategisch sturen van organisatiecommunicatie

Communicatiemanagement is veel meer dan het versturen van berichten. Het is een vakgebied dat zich bezighoudt met de planning, uitvoering en evaluatie van de communicatie binnen een organisatie. Het omvat het initiëren, sturen en begeleiden van communicatie- en informatieprocessen in de context van een organisatie, binnen een bepaald beleidskader. In deze tijd van snelle veranderingen en complexe stakeholderrelaties wordt professioneel communicatiemanagement steeds crucialer voor organisatiesucces.

Korneel Warlop
Het communicatie DNA
Korneel Warlop biedt praktische handvatten voor het managen van communicatieprocessen en het opzetten van effectieve communicatiestrategieën. Een eigentijdse benadering van communicatiemanagement.
Boek bekijken
29,99
18,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

De strategische dimensie van communicatiemanagement

Communicatiemanagement wordt onderscheiden op drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel, waarbij het strategische niveau zich richt op langetermijndoelen. Communicatie wordt steeds meer gezien als een strategisch instrument, waarbij organisaties bewust kiezen voor bepaalde communicatiestrategieën om hun doelen te bereiken.

SPOTLIGHT: Betteke van Ruler

Emeritus hoogleraar corporate communicatie en uitvinder van het Communicatiekruispunt en het Strategisch Communicatie Frame. Haar werk vormt de basis voor modern communicatiemanagement. Meer over Betteke van Ruler
Betteke van Ruler
Handboek communicatiestrategie
Dit handboek is een klassieker in het communicatievak en behandelt uitgebreid hoe communicatiemanagement bijdraagt aan organisatiedoelen. Een volledig hoofdstuk is gewijd aan communicatiemanagement.
Boek bekijken
36,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
Handboek communicatiestrategie - Agile methode voor strategieontwikkeling
Betteke van Ruler
Ontdek hoe je wendbaar kunt omgaan met communicatiestrategie in een dynamische omgeving. Van Ruler toont hoe het traditionele communicatieplan plaats moet maken voor agilere methoden.

Frameworks en modellen voor communicatiemanagement

Moderne communicatiemanagers hebben verschillende bewezen modellen tot hun beschikking. Het communicatiekruispunt van Ruler is een model dat veel wordt gebruikt om de juiste communicatiestrategie te bepalen. Deze systematische benadering helpt organisaties om bewuste keuzes te maken in hun communicatie-inspanningen.

Betteke van Ruler Frank Körver
Het Strategisch Communicatie Frame - Herzien en vermeerderd
Dit bestseller biedt een canvasbenadering om snel tot een bondige communicatiestrategie te komen. Het frame helpt communicatieprofessionals om de juiste vragen te stellen en prioriteiten te stellen.
Boek bekijken
48,-
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
Het Strategisch Communicatie Frame - Herzien en vermeerderd
Nico Jong
Leer hoe het Strategisch Communicatie Frame in de praktijk wordt toegepast. Dit artikel bevat waardevolle praktijkvoorbeelden van 25 communicatieprofessionals.

Praktische toepassing: Het Communicatiehuis

Voor concrete implementatie van communicatiemanagement ontwikkelde Betteke van Ruler het concept van het Communicatiehuis. Dit praktische model helpt organisaties om hun communicatie systematisch op te bouwen en te beheren.

Betteke van Ruler
Communicatie in positie in 3 stappen
Van Ruler biedt een raamwerk voor het effectief managen van de communicatiefunctie via de drie stappen van het Communicatiehuis. Een praktische handleiding voor communicatiemanagers.
Boek bekijken
41,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Communicatie in positie in 3 stappen
Betteke van Ruler
Ontdek hoe communicatie als competentie van iedereen en als vak van sommigen positie krijgt in de organisatie. Het artikel behandelt de drie bouwlagen van het Communicatiehuis.

Corporate communicatie en alignment

Een belangrijk aspect van communicatiemanagement is het creëren van afstemming tussen organisatie en omgeving. Cees van Riel toont hoe corporate communicatie essentieel is voor organisatiesucces door alignment-processen te ondersteunen.

Cees van Riel
De alignment-factor
Van Riel positioneert corporate communication als essentieel onderdeel van alignment-processen en beschrijft drie fundamentele karakteristieken van effectieve corporate communicatie.
Boek bekijken
53,95
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis
Strategisch communicatiemanagement gaat over het initiëren, sturen en begeleiden van communicatie- en informatieprocessen binnen een organisatie. Uit: Handboek communicatiestrategie

Klassiekers in communicatiemanagement

Bepaalde werken hebben de basis gelegd voor het moderne communicatiemanagement. Deze klassiekers bieden tijdloze inzichten die nog steeds relevant zijn voor hedendaagse communicatieprofessionals.

Erik Reijnders Marius Hogendoorn Conny de Laat
Basisboek Interne Communicatie
Dit basiswerk behandelt hoe communicatie gemanaged kan worden als strategisch organisatie-instrument. Een fundamenteel werk voor iedereen die werkzaam is in interne communicatie.
Boek bekijken
35,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Accountable communicatiemanagement

Moderne communicatiemanagers moeten niet alleen effectief communiceren, maar ook aantonen welke waarde zij toevoegen. Accountable werken wordt steeds belangrijker in het communicatievak.

Cathelijne Janssen: ‘Communicatie heeft meer impact met accountable werken’
Cathelijne Janssen
Ontdek hoe accountable werken de impact van communicatie vergroot. Dit artikel toont praktische methoden om verantwoording te nemen voor communicatieresultaten.
Marita Vos Henny Schoemaker
Accountability van communicatiebeleid
Schoemaker en Vos richten zich op het professionaliseren en verantwoorden van communicatiemanagement via meetbare prestaties. Een must-read voor evidence-based communicatie.
Boek bekijken
38,50
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis
Het Strategisch Communicatie Frame - Herzien en vermeerderd Strategie is nooit af - in een dynamische omgeving moet je communicatiestrategie continu worden aangepast aan veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten.

De toekomst van communicatiemanagement

Communicatiemanagement evolueert constant mee met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Van traditionele eenrichtingscommunicatie naar interactieve dialoog, van plannen naar agile werken. Succesvolle communicatiemanagers beheersen zowel de klassieke principes als de nieuwste ontwikkelingen.

Door gebruik te maken van bewezen modellen zoals het Strategisch Communicatie Frame, het Communicatiehuis en accountability-methoden, kunnen organisaties hun communicatie professionaliseren en meetbare waarde creëren. De combinatie van strategisch denken, praktische tools en continue verbetering vormt de kern van effectief communicatiemanagement.

Boeken over 'communicatiemanagement' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'communicatiemanagement'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden