Abd
De geschiedenis van slavernij en slavenhandel in de islamitische wereld
Paperback NL 2025 1e druk 9789401921121Samenvatting
Justin Marozzi onthult in ‘Abd’ het menselijke drama van degenen die verstrikt raakten in de schrijnende maar vaak over het hoofd geziene geschiedenis van de slavernij in de islamitische wereld, en geeft hen een stem. Marozzi geeft een historische analyse en hedendaagse reportage en raakt daarmee grote thema’s als religie, macht, ethiek en de grenzen van traditie.
Slavernij in de islamitische wereld kent een lange, complexe en omstreden geschiedenis. Vanaf de zevende eeuw, wanneer de Profeet Mohammed een aantal slaven verheft tot Metgezel, tot de nog steeds bestaande slavernij in Mali en Mauritanië; gedurende deze vijftien eeuwen heeft slavernij en slavenhandel in uiteenlopende vormen bestaan binnen islamitische samenlevingen. Afrika moest het grootste deel van de vraag naar slavenarbeid opvangen, miljoenen mensen werden te voet door de Sahara naar gevangenschap gevoerd, maar ook Europeanen, moslims, christenen en joden werden tot slaaf gemaakt. En anders dan bij de trans-Atlantische slavenhandel – waarbij de meeste slaven op een Amerikaanse plantage terechtkwamen – vervulden slaven in de islamitische wereld verschillende rollen: ze waren concubines, slaafsoldaten, piraten, paleiswachters en soms zelfs militair bevelhebbers.
‘Een gedurfde, briljante en actuele geschiedenis die een van de meest verwaarloosde en ongemakkelijke onderwerpen uit de wereldgeschiedenis aan de orde stelt. […] Een ongekend belangrijk boek.’ – Peter Frankopan
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan

